原形不定詞
ふつう、不定詞は、〈\(to\;+\) 動詞の原形〉の形をいいますが、\(to\) がつかずに動詞の原形だけで不定詞の名詞的用法の はたらきをする場合があります。これを原形不定詞といいます。\(to-\) 不定詞と異なり、原形不定詞のはたらきは限られます。知覚動詞
\(S+V+O+\) 原形不定詞 の形では、動詞に知覚動詞が用いられます。知覚動詞とは、見たり、聞いたり、感じたりすることを表す動詞をいいます。〈視 覚〉 | : see, look at, watch |
We \(saw\) the children \(\color{blue}{cross}\) the street. |
子供たちが通りを横切るのを見た |
\(←\) 私たちには〈見えた〉 |
\(→\) The children crossed the street. |
〈聴 覚〉 | : hear, listen to |
I \(heard\) someone \(\color{blue}{sing}\) a song in the room. |
だれかが部屋で歌を歌うのを聞いた。 |
\(←\) 私には〈聞こえた〉 |
\(→\) Someone sang a song in the room |
〈感 覚〉 | : feel |
I \(felt\) my heart \(\color{blue}{beat}\) with fear. |
恐怖で自分の心臓が鼓動するのを感じた。 |
\(→\) My heart beat with fear |
〈知 覚〉 | : find, notice |
No one noticed him go out of the room. |
だれも彼が部屋から出て行くのに気付かなかった。 |
\(→\) He went out of the room |
使役動詞
\(S+V+O+\) 原形不定詞 の形では、動詞に使役動詞が用いられます。 使役動詞とは、人やものに「…させる」という意味を表す動詞をいいます。動詞の意味の違いは「~させる」という強制の程度にあります。 make が最も強く、let が最も弱い。そして、have はこれらの中間に当たります。make | 「(強制的に)~させる」 |
He \(made\) me \(\color{blue}{wash}\) the dishes. |
彼は私にお皿を洗わせた。 |
\(←\) \(\color{crimson}{I\;washed}\) the dishes. |
have | 「~させる、~してもらう」 |
I \(had\) my brother \(\color{blue}{help}\) me with my homework. |
私は兄に私の宿題を手伝ってもらった。 |
\(←\) \(\color{crimson}{My\;brother\;helped}\) me with my homework. |
let | 「~させておく、~する許可を与える」 |
I \(let\) my dog \(\color{blue}{play}\) in the park. |
私は私の犬を公園で遊ばせておいた。 |
\(←\) \(\color{crimson}{My\;dog\;played}\) in the park. |
使役動詞\(\;:\;\boldsymbol{get}\)
\(get\) には \(have\) と同じように「~に…させる(してもらう)」という使役の意味がありますが、 不定詞部分に 原形不定詞ではなく〈to 不定詞〉を用います。例文の \(1\) つを置きかえると次のようになります。\(→\) | I \(got\) my brother to help me with my homework. |
〈\(\boldsymbol{S+V+O\;+}\) 原形不定詞〉の受動態
この形の目的語を主語にして受動態にする場合、原形不定詞を〈to 不定詞〉にかえます。〈能動態〉 |
We saw the children cross the street. |
子供たちが通りを渡るのが見えた。 |
〈受動態〉 |
The children was seen \(\color{blue}{to\;cross}\) the street (by us). |
子供たちは通りを渡るのを[私たちに]見られた。 |
〈能動態〉 |
He made me wash the dishes. |
彼は私に食器を洗わせた。 |
〈受動態〉 |
I was made \(\color{blue}{to\;wash}\) the dishes by him. |
私は彼にお皿を洗わされた。 |
〈能動態〉 |
We heard Jane sing a Japanese song. |
私たちは〈ジェーンが〉日本の歌を歌うのを聞いた。 |
〈受動態〉 |
Jane was heard \(\color{blue}{to\;sing}\) a Japanese song (by us). |
ジェーンは私たちに日本の歌を歌うのを聞かれた。 |
〈能動態〉 |
The government makes us pay tax. |
政府は人々に税金を払わせる。 |
〈受動態〉 |
We are made \(\color{blue}{to\;pay}\) tax by the government. |
人々は政府によって税金を払わされる。 |
〈\(\boldsymbol{S+V+O\;+to}\) 不定詞〉 の受動態
受動態になっても、〈\(to\) 不定詞〉の形は変わりません。〈能動態〉 |
The teacher told us \(to\;keep\) quiet during class. |
先生は私たちに授業中は静かにしているように言った。 |
〈受動態〉 |
We were told \(\color{blue}{to\;keep}\) quiet during class by the teacher. |
私たちは先生に授業中は静かにしているように言われた。 |
〈能動態〉 |
I asked him \(to\;open\) the window. |
私は彼に窓を開けてくれるように頼んだ。 |
〈受動態〉 |
He was asked \(\color{blue}{to\;opan}\) the window (by me). |
彼は私に窓を開けてくれるように頼まれた。 |
演 習 |
・各組の文がほぼ同じ意味を表すように、( )内に適語を入れなさい。 |
\((1)\) | The doctor advised Jim that he should take the medicine every day. |
\(=\) The doctor advised ( )( )( ) the medicine every day. | |
\((2)\) | It seems that he knows what to do next. |
\(=\) He seems ( )( ) what to do next. | |
\((3)\) | This house is so small that we cannot live in it. |
\(=\) This house is ( ) small ( )( )( ) live in. | |
\((4)\) | He had to finish his homework before dinner. |
\(=\) ( ) was necessary ( ) him to finish his homework before dinner. | |
\((5)\) | It is easy for me to read this English book. |
\(=\) This English book is ( )( ) for me to read. | |
\((6)\) | My mother always tells me to get up early. |
\(=\) I am always ( )( ) get up early by my mother. | |
\((7)\) | Someone stole my purse in the train. |
\(=\) I ( ) my purse ( ) in the train. | |
\((8)\) | No one noticed Masao leave the room. |
\(=\) Maso wasn't ( )( ) to leave he room by anyone. |