演習問題:基本文型

  • \(\boldsymbol{1.}\) 次の英文において、主語 \((S)\) と述語動詞 \((V)\) を言いなさい。
  • \((1)\) Last summer I visited Hokkaido with my family.
  • \((2)\) My sister plays the piano very well.
  • \((3)\) Ken's father will take us to Tokyo Skytree next week.
  • \((4)\) My mother and I are in the kitchen now.
  • \((5)\) A white cat is lying on the grass.
  • \((6)\) She finished doing her homework before dinner.
  • \((7)\) My son wants to buy the video game.

  • \(\boldsymbol{2.}\) 空所に入る最も適当な動詞を下から選び、必要であれば正しい形にかえて入れなさい。
  • \((1)\) Picasso's paintings (  ) strange to us.
  • \((2)\) He (  ) to Sapporo on business last week.
  • \((3)\) The new school term (  ) in April.
  • \((4)\) It (  ) for an hour during the night.
  • \((5)\) Do I have to (  ) here until tomorrow ?
  • \((6)\) Aunt Mary (  ) a good cook.
  • \((7)\) About sixty thousand people (  ) in our city now.
  • \((8)\) It is (  ) cold in the evening.
  • [get / stay /live / fly / begin / snow / be / seem]

  • \(\boldsymbol{3.}\) 次の英文に続けるものとして最も適当な語句を下から \(1\) つ選んで、記号で答えなさい。
  • \((1)\) I remember
  • \((2)\) He didn't know
  • \((3)\) They think
  • \((4)\) My brother is
  • \((5)\) She decided
  • \((6)\) Please don't leave
  • \((7)\) Mr. White called
  • \((8)\) They named
  • \((9)\) My father made
  • \((10)\) Do you think

 me a taxi at once.
 the little dog Shiro.
 reading this noverl before.
 to go to Paris to study art.
 that Jane is good pianist.
 the window open.
 using my computer now.
 the way to advise her aout it.
 Singapore is a beautiful country ?
 the boy a model plane.

  • \(\boldsymbol{4.}\) (  )の中に、最も適当なものを下から選んで、記号で答えなさい。
  • \((1)\) It will (  ) warmer day by day.
  •  is getting\(\hspace{117px}\) getting
  •  gets\(\hspace{170px}\) be getting
  • \((2)\) Will you (  ) me your camera, Ken ?
  •  lend\(\hspace{166px}\) borrow
  •  write\(\hspace{159px}\) use
  • \((3)\) It is (  ) today.
  •  rain\(\hspace{166px}\) rainy
  •  rains\(\hspace{159px}\) rained
  • \((4)\) He looked so (  ) from his long walk.
  •  tiring\(\hspace{155px}\) tiredly
  •  tired\(\hspace{165px}\) tire
  • \((5)\) John gave (  ) on his birthday.
  •  a new bike his son\(\hspace{48px}\) his son with a new bike
  •  his son a new bike\(\hspace{50px}\) a new bike with him
  • \((6)\) Her mother will (  ).
  •  make a dress her\(\hspace{62px}\) make to her a dress
  •  make her for a dress\(\hspace{30px}\) make a dress for her
  • \((7)\) Ann named (  ).
  •  her dog John\(\hspace{91px}\) her dog to John
  •  John for her dog\(\hspace{60px}\) John to her dog
  • \((8)\) You had better (  ). It'll get cold tonight.
  •  keep warm in your room
  •  keep your room warm
  •  keep warm your room
  •  keep being warm your room

  • \(\boldsymbol{4.}\)  次の文において、第 \(3\) 文型の文は第 \(4\) 文型に、第 \(4\) 文型の文は第 \(3\) 文型に書き変えなさい。
  • \((1)\) I'll get you something to drink.
  • \((2)\) She made a new dress for her daughter.
  • \((3)\) Mike's brother teaches us English twice a week.
  • \((4)\) She cooked dinner for them yesterday.
  • \((5)\) Ken can send us an e-mail in English.
  • \((6)\) Mary often sings us some songs.
  • \((7)\) I gave a new dictionary to my son.

解 説

  • \(\boldsymbol{1.}\)
  • \((1)(5)\) 助動詞 \(+\) 動詞、助動詞 \(+\) 現在分詞 で述語動詞になります
  • \(\boldsymbol{2.}\)
  • \((1)\) ピカソの絵は私たちには変に思える
  • seem + C : C に見える(思われる)
  • \((2)\) 彼は先週、出張で札幌へ飛行機で行った
  • fly : 飛行機に乗る(で行く)
  • \((3)\) 新学期は \(4\) 月に始まる
  • term : (学校の \(3\) 学期制の) \(1\) 学期
  • \((4)\) 夜の間に \(1\) 時間雪が降った
  • \((5)\) 明日までここにいなければなりませんか。
  • \((6)\) メアリーおばさんは料理がうまい。
  • \((7)\) 私たちの市には現在、約 \(6\) 万人が住んでいる
  • term : (学校の \(3\) 学期制の) \(1\) 学期
  • \((8)\) 夜が寒くなってきました。
  • get + C : C になる
  • \(\boldsymbol{3.}\)
  • \((1)\) 以前、この小説を読んだのを覚えている
  • remember + 動名詞 \(=\) 過去の出来事を重い出す
  • \((2)\) 彼にはそのことについて彼女にアドバイスする方法が分らなかった
  • way + to do : ~する方法
  • \((3)\) 彼らはジェーンがすぐれたピアニストだと思っている
  • 主部が平叙文
  • \((4)\) 兄(弟)は今私のコンピュータを使っています
  • \((5)\) 彼女は芸術を勉強しにパリへ行くことに決めた
  • decide + to do : ~すること決心する
  • \((6)\) 窓を開けっぱなしにしないでください。
  • leave + O + C : \(O\) を \(C\) のままにする
  • \((7)\) ホワイトさんはすぐにタクシーを呼んでくれた
  • leave + O1 + O2 : \(O1\) に \(O2\) を呼んでやる
  • \((8)\) 彼らはその子犬をシロと名付けた
  • leave + O + C : \(O\) を \(C\) と名付ける
  • \((9)\) 父はその少年に模型飛行機を作ってあげた
  • \((10)\) シンガポールは美しい国だと思いますか
  • 主部が疑問文 \(that\) が省略
  • \(\boldsymbol{4.}\)
  • \((1)\) will があるので エ を選択
  • \((2)\) 「私にカメラを貸してください」という意味から ア を選択
  • \((3)\) 「今日は雨降りです」
  • \((4)\) 彼は長い時間歩いたのでとても疲れて見えた
  • 長い歩き「から判断して」:根拠を表す from
  • \((5)(6)\) 第 \(4\) 文型では、\(2\) つの目的語が「間接目的語:(人) に」
  • \(→\) 「直接目的語:(もの) を」の順にする
  • \((4)\) アンは飼い犬にジョンという名前をつけた
  • \(\rightarrow\) 自分の犬をジョンと名付けた
  • \((8)\) 自分の部屋を暖かくしておきなさい。今夜は冷えます
  • \(←\) 「あなたの部屋を暖かくしておく」」
  • \(\boldsymbol{5.}\)
  • 第 \(3\) 文型 \(⇔\) 第 \(4\) 文型 の書きかえでは、第 \(3\) 文型 \(+\) 前置詞 to / for \(+\) 間接目的語 において前置詞 \(to\) を用いる動詞と、(for\) を用いる動詞を理解することがカギとなります

inserted by FC2 system