演習問題:分 詞

  • \(\boldsymbol{1.}\) 例にならって、次の \(2\) 文を \(1\) つに直しなさい。
  • \(\small{(例)}\) The dog is my pet. It's lying on the grass.
  • The dog lying on the grass is my pet.
  • \((1)\) The girl is Tomoko.
  • She is talking to a lady.
  • \((2)\) Do you know the man ?
  • He's running in the park.
  • \((3)\) Is the boy your classmate ?
  • He is riding a bicycle.
  • \((4)\) That man isn't Ken's father.
  • He's playing tennis with Kate.
  • \((5)\) The car is my uncle's.
  • It is parked in front of my house.
  • \((6)\) Who was that picture painted by ?
  • It's hung on the wall.
  • \((7)\) My son is playing with the model plane.
  • It was given by John.
  • \((8)\) The man didn't hear my voice.
  • He was listening to music.

  • \(\boldsymbol{2.}\) 次の文の(  )の中から、適当なものを \(1\) 語選びなさい。
  • \((1)\) The boy (walks / walking / walked) over there is my brother.
  • \((2)\) Do you have any books (to write / writing / written) in easy English.
  • \((3)\) My aunt has a daughter (naming / named) Kaori.
  • \((4)\) The picture (painting / panted) by Joe is beautiful.
  • \((5)\) Learning different languages is very (interesting / interested) to me.
  • \((6)\) They lookes (surprising / surprised) at the news.
  • \((7)\) Do you know the language (speaking / spoken) in Canada.
  • \((8)\) Who is the girl (singing / sung) in the room ?

  • \(\boldsymbol{3.}\) (  ) 内に適語を入れて、日本語の意味を表す英文をつくりなさい。
  • \((1)\) 日本車が \(1\) 番です。
  • The cars (  )(  ) Japan is the best of all.
  • \((2)\) ここにはピカソの絵がたくさんあります。
  • There are a lot of pictures (  )(  ) Picasso.
  • \((3)\) 彼が集めたこれらの切手はすばらしい。
  • These stamps (  )(  ) him are wonderful.
  • \((4)\) 今朝、私たちはびっくりするようなニュースを聞いた。
  • We heard the (  ) news this morning.
  • \((5)\) 父に買ってもらった時計が見当たらない。
  • I cannot find the watch (  ) to me (  ) my father.
  • \((6)\) 山頂からの景色はとてもきれいでした。
  • The sights (  ) from the top of the mountain was very beautiful.
  • \((7)\) 彼はその国でとても有名な選手です。
  • He is a player (  ) to many people in the country.

  • \(\boldsymbol{4.}\) 各組の \(2\) 文がほぼ同じ意味を表すように、(  )内に適当な \(1\) 語を入れなさい。
\begin{eqnarray} (1) \begin{cases} &\\[12px] & \end{cases} \end{eqnarray} The camera looks expensive. Jim gave it to his son.
The camera (  ) to his son (  ) Jim looks expensive.
\begin{eqnarray} (2) \begin{cases} &\\[12px] & \end{cases} \end{eqnarray} She asked him to repair the clock. It was broken.
She asked him to repair (  )(  )(  ).
\begin{eqnarray} (3) \begin{cases} &\\[12px] & \end{cases} \end{eqnarray} Who is the girl in the park ? She is walking.
Who is the girl (  ) in the park ?
\begin{eqnarray} (4) \begin{cases} &\\[12px] & \end{cases} \end{eqnarray} Most people in Japan live in a wooden house.
Most people in Japan live in a house (  )(  ) wood.
\begin{eqnarray} (5) \begin{cases} &\\[12px] & \end{cases} \end{eqnarray} Nara is very famous for its old temples.
Nara is a place (  )(  ) its old temples.
\begin{eqnarray} (6) \begin{cases} &\\[12px] & \end{cases} \end{eqnarray} I'm reading a novel of Soseki Natsume.
I'm reading a novel (  )(  ) Soseki Natsume.
\begin{eqnarray} (7) \begin{cases} &\\[12px] & \end{cases} \end{eqnarray} What is the name of this tree in your country ?
What is this tree (  ) in your country ?

  • \(\boldsymbol{5.}\) 次の文の(  )内部分の語(句)を並べかえて、意味の通る文にしなさい。 頻 出
  • \((1)\) There are a (of / of / lot / houses / wood / made) in Japan.
  • \((2)\) (written / spoken / book / in / a / a / language) is easy to read for us.
  • \((3)\) He bought the computer (write / to / Mary / used) letters.
  • \((4)\) In autumn I like to walk along (leaves / covered / fallen / street / with / the).
  • \((5)\) Can you see the (the city / to / in / all / bridge / known / the people) ?
  • \((6)\) (painted / the / the / by / picture / moved / child / many people) very much.
  • \((7)\) All (exciting / movie / found / the / of / very / us).

解 説

  • \(\boldsymbol{1.}\)
  • \((1)\) 「\(1\) 人の女性と話をしている女の子はトモ子です」
  • talk to (with) : 「(人) と話す」
  • \((2)\) 「公園を走っている男性を知っていますか」
  • \((3)\) 「自転車に乗っている少年はあなたのクラスメートですか」
  • \((4)\) 「ケイトとテニスをしている男性はケンのお父さんではありません」
  • \((5)\) 「家の前に駐車している車はおじのです」
  • \(←\) 「(人によって)駐車されている車」
  • park : (動)「(車)を駐車する」
  • \((6)\) 「壁にかかった絵はだれが描いたの」
  • \(←\) 「壁に掛けられた絵、だれによって描かれたのか」
  • hang [hǽŋ] : (他)「(高いところからもの)を掛ける、つるす」
  • \((7)\) 「息子はジムからもらった模型飛行機で遊んでいる」
  • \(←\) 「ジムによって与えられた」
  • \(←\) 「模型飛行機遊ぶ」
  • \((8)\) 「音楽を聞いている男性には私の声が聞こえなかった」
  • \(\boldsymbol{2.}\)
  • \((1)\) 「向こうへ歩いていく少年は兄(弟)です」
  • \((2)\) 「簡単な英語で書いた本を持っていますか」
  • \(←\) 「簡単な英語で書かれた」
  • \((3)\) 「おばにはカオリという娘がいます」
  • \(←\) 「カオリと名付けられた娘」
  • \((4)\) 「ジョーが描いた絵はきれいです」
  • \(←\) 「ジョーによって描かれた絵」
  • \((5)\) 「異なる言語を学ぶのは私には興味深い」
  • interesting to (\(\small{人}\)) : 「(物事) が (人) に興味深い」
  • interested in (\(\small{物事}\)) : 「(人) が (物事) に興味がある」
  • \((6)\) 「その知らせを聞いて驚いたように見える」
  • surprising to (\(\small{人}\)) : 「物事が(人)に驚くべき」
  • surprised at (\(\small{物事}\)) : 「人が(物事)に驚いて」
  • \((7)\) 「カナダで話されている言語をしていますか」
  • \((8)\) 「部屋で歌っている少女はだれですか」
  • \(\boldsymbol{3.}\)
  • \((1)\) \(=\) 「日本でつくられた車はすべての中で最もよい」
  • \((2)\) \(←\) 「ピカソによって描かれた絵」
  • \((3)\) 「彼によって集められた切手」
  • \((4)\) 「びっくりするような = 驚くべき」
  • \((5)\) \(←\) 「父によって私に与えられた時計」と考えます
  • \((6)\) The sights were very beautiful.
  • They were seen from the top of the mountain (\(by\;us\)).
  • \((7)\) 「その国の多くの人々に知られた」:known to ~
  • \(\boldsymbol{4.}\)
  • \((1)\) 「ジムがカメラを息子に与えた」から、「ジムによって息子に与えられたカメラ」とします
  • \((4)\) wooden [wúdn] : 「木の、木製の」
  • most [móust] : (形) 「(無冠詞で) たいていの」
  • \((5)\) known to (\(\small{人}\)) : 「(人)知られた」
  • known for (\(\small{物事}\)) : 「(物事)知られた」
  • known as (\(\small{地位・立場}\)) : 「(地位・立場)として知られた」
  • \((7)\) 「木の名前は何ですか」
  • 「その木は何と呼ばれているか」 \(←\) The tree is calld \(what\)
  • \(\boldsymbol{5.}\)
  • \((1)\) There is [are] ~ の次には名詞である houses がきますが、
  • a があるので、houses の前に a lot of という修飾語をつけます。
  • さらに、 houses の後に made of wood という句が続き、
  • 「日本には木造住宅がたくさんある」 = 木で作られた
  • \((2)\) 述部が「読みやすい」となっているので、主語は book になり、
  • 「話し言葉で書かれた本は読みやすい」とします
  • a spoken language : 「話し言葉」
  • \((3)\) computer を、後ろから修飾する語句をつくります
  • 文末letter があるので、 write letters とできます。
  • computer の直後に used を持ってくれば、
  • 「彼はメアリーに手紙を書くのに使うコンピュータを買った」
  • \(←\) 手紙を書くのに使われるコンピュータ
  • write + (O1) + (O2) : 「(O1) に (O2) を書いてやる」
  • \(2\) つの目的語をとる授与動詞になります
  • \((4)\) 「秋は落ち葉でおおわれた通りを歩きたい」
  • \((5)\) 与えられた語句には名詞がいくつかあり、まずは意味の通る語句をつくっていきます。
  • all the people, known to, in the city, bridge から、
  • 「その市に住むすべての人が知っている橋が見えますか」
  • \(←\) 「市のすべての人に知られている橋」
  • \((6)\) the picture を文の主語、動詞は moved を動詞にすれば、
  • 「多くの人々がその子が描いた絵に感動した」
  • \(→\) Many people moved the picture.
  • The picture was painted by the child.
  • \((7)\) 与えられた語句の組み合わせ、(All) of us, the movie, very exciting から、
  • 「私たちは全員、その映画がとてもわくわくするものだとわかった」
  • find + O + C : 「\(O\) が \(C\) とわかる」

inserted by FC2 system