・「疑問詞 \(\boldsymbol{+}\) 不定詞」の構文 |
・「\(\boldsymbol{S+V+O+}\) 不定詞」の構文 |
・不定詞を用いた重要表現について |
この項目についてお聞きになりたいことは、 「*ご質問・お問わせ」からお願いします |
who to do | :「だれを[に]~すべきか」 |
how to do | :「~する仕方、どのように~すべきか」 |
what to do | :「何を~すべきか」 |
where to do | :「どこに(で、へ)~すべきか」 |
when to do | :「いつ~すべきか」 |
which to do | :「どれ(どちら)を~すべきか」 |
whether to do | :「~すべきかどうか」 |
\(Where\;to\;go\) on a picnic is not clear. |
どこへピクニックに行くか〈は/が〉はっきりしてません。 |
\(←\) どこへ行くべきかは |
\(Whether\;or\;not\;to\;go\) there isn't a problem. |
そこへ行くべきかどうか〈は/が〉問題ではない。 |
Please tell me \(how\;to\;get\) to the station. |
駅に行く方法を教えてください。 |
\(←\) 〈どのようにして〉行くべきかを |
第 \(4\) 文型の \(DO\) |
Do you know \(what\;to\;do\) next ? |
次に何をしたらいいかわかりますか。 |
\(←\) 何をすべきか |
第 \(3\) 文型の目的語 |
He didn't know \(when\;to\;start\). |
彼はいつ発ったらいいか分からなかった。 |
\(←\) いつ出発すべきかを |
第 \(3\) 文型の目的語 |
Will you tell me \(where\;to\;go\) with you ? |
あなたとどこ行くのか教えてください。 |
\(←\) 〈どこに行くべきかを〉私に教える |
第 \(4\) 文型の \([DO]\) |
The child couldn't dicide which to buy. |
その子はどちらを買ったらいいか決められなかった。 |
\(←\) どっちを買うべきかを |
第3文型の目的語 |
The problem is \(how\;to\;escape\) from here. |
問題はいかにしてここから脱出するかだ。 |
\(←\) どのように脱出するか |
Shall we talk \(\color{blue}{about}\) when to start for the top ? |
いつ頂上へ向けて出発したらいいか〈を〉話し合いましょう。 |
\(←\) いつ出発べきか〈について〉 |
・〈疑問詞 \(\boldsymbol{+}\) 不定詞〉 | \(\boldsymbol{=}\) 助動詞 \(\boldsymbol{should}\) を用いた名詞節 |
Please tell me how to go to the station. |
\(=\) Please tell me \(\color{blue}{how\;I\;should}\) go to the station. |
どのようにして駅へ行くか私に教えてください。 |
Do you know what to do next ? |
\(=\) Do you know \(\color{blue}{what\;I\;should}\) do next ? |
私が次に何をすべきか知っていますか。 |
The problem is how to escape from here. |
\(=\) The problem is \(\color{blue}{how\;I\;should\;escape}\) from here. |
問題は私がどうやってここから脱出すべきかだ。 |
I wanted to know \(what\;time\;to\;start\). |
何時に出発したらいいか知りたかった。 |
\(←\) 〈何時に〉出発すべきかを |
\(=\) I wanted to know what time I should start. |
She wondered \(whose\;songs\;to\;listen\;to\). |
彼女はだれの歌を聞こうかと思った。 |
\(←\) 〈誰の歌を〉聞くべきかを |
\(=\) She wondered whose songs she should listen to. |
Do you know \(which\;bus\;to\;take\). |
どちらのバスに乗ったらいいか知っていますか。 |
\(←\) 〈どちらのバスに〉乗るべきか |
\(=\) Do you know which bus we should take. |
know | ――「知っている、分かる」 | |
\(=\) have an idea [of] | ||
\(=\) 「(~という)考えを持っている」 |
We don't know when and where to go there. |
私たちはそこへいつ、どこへ行ったらよいのか知らない。 |
\(=\) We have no idea (of) when and where to go there. |
\(←\) 考えが全くない。 (不定詞句 \(=\) 目的語) |
idea \(=\) when and where to go there |
learn \(+\) how to do | ――「~の仕方を覚える」 | |
\(=\) learn to do |
Has Jim learned how to drive (a car) ? |
ジムは車の運転を覚えましたか。 |
\(←\) 〈どのように〉車を運転〈すべきかを〉 |
\(=\) Has Jim learned to drive (a car) ? |
talk about | ――「~について話し合う」 | |
\(=\) discuss |
We \(talked\;about\) how to collect information. |
情報収集のし方〈を〉話し合った。 |
\(←\) 情報を集める仕方〈について〉話し合う |
\(=\) We discussed how to collect information. |
次のように、目的語が〈疑問詞 \(+\) 不定詞〉と、〈不定詞〉の場合で意味が異なる動詞があります
ask | ――「たずねる \(⇔\) 頼む」 |
I \(asked\) the man where to buy a ticket. |
その男性にどこで切符を買ったらいいかたずねた。 |
Mother \(asked\) me to buy milk. |
母は私にミルクを買ってきてくれるように頼んだ。 |
remember | ――「覚えている \(⇔\) 忘れずに~する」 |
Do you \(remember\) which train to take to Kyoto ? |
京都へ行くにはどちらの電車に乗ったらいいか覚えていますか。 |
\(Remember\) to do your homework after dinner. |
夕食後、忘れずに宿題をしなさい。 |
\(=\) Don't forget to do your homework after dinner. |
tell | ――「教える \(⇔\) ~するように言う」 |
He \(told\) me what to do next. |
彼は私に次に何をしたらいいかを教えたくれた。 |
He told me to do it next. |
彼は私に次にそれをするように言った。 |